Nyhet -
Salget av kaffe til gjenbrukskopper har økt med 80 % på campus
Det å ha med din egen kopp når du kjøper kaffe er blitt en trend på serveringsstedene på campus i Oslo. Fra 2016 til 2018 har salget av kaffe til termokrus og andre medbrakte kopper økt med 80 % hos SiO Mat og Drikke.
- Studenter er opptatt av miljø og gjenbruk. Stadig flere velger bort engangskopper og har med seg vårt termokrus eller egen kopp når de kjøper kaffe hos oss, sier Steffen H. Greff, direktør for SiO Mat og Drikke.
Nærmer seg en million kaffe i gjenbrukskopp
Veksten fortsetter. Hver tredje svarte kaffe som kjøpes hos SiO Mat og Drikke er nå i gjenbrukskopp.
-I juni passerte vi 900 000 solgte kaffe til termokrus og andre medbragte kopper siden 2016, sier Greff. - Vi regner med å passere èn million allerede i september eller oktober. Det å bruke gjenbrukskopp er en fin og enkel måte å gjøre noe for miljøet, og derfor selger vi svart kaffe billigere om du har med kopp.
Vil inspirere
SiO Mat og Drikke ønsker å spre kunnskap om mat, bærekraft og klima og bidra med oppskrifter og tips for miljøvennlige valg i studentenes hverdag.
-Et tips jeg gjerne deler er å alltid ha en gjenbrukskopp i vesken, så har du den lett tilgjengelig når du får lyst på kaffe. Har du en favorittkopp hjemme er det bare å ta den med og bruke den hos oss også, smiler Greff.
Fakta
- Trenden med å benytte gjenbrukskopp vokser på campus. Stadig flere studenter ønsker å bruke termokrus. Noen har også med favorittkoppen hjemmefra.
- På SiO Mat og Drikkes 40 serveringssteder får du svart kaffe billigere hvis du har med egen kopp eller SiOs termokrus.
- Fra 2016 til 2018 har salget av kaffe til termokrus og andre medbrakte kopper økt med 80 % hos SiO Mat og Drikke. I samme periode har salget av SiO Mat og Drikkes termokrus økt med 133 %.
- SiO Mat og Drikkes målgruppe holder til på høyskoler og universiteter. Med 40 serveringssteder på ulike campus har SiO Mat og Drikke en unik mulighet til å gjøre tiltak i egen drift og til å bidra til miljøbevissthet hos 67 000 Oslostudenter.
- Studenter er opptatt av miljø og bærekraft, samtidig som vi vet at målgruppen under 25 år kaster mye mat.