Nyhet -
Roboten Robert inntar campus
Chat-boten Robert er siste tilskudd i SiOs kundeservice til studentene. Han jobber med å svare på de vanligste spørsmålene til 67 000 studenter i Oslo og Akershus – hele døgnet.
- Mange studenter lurer på likt og ulikt når de er kunder hos oss i SiO. Det er spørsmål om bolig, trening, helse og fastlege eller andre ting. Robert svarer på sekundet og er ment som et tillegg til annen kundekontakt. Vi tror at studentene vil få nytte av Robert, og særlig utenom åpningstid, sier Vene Vike, kvalitetskoordinator i SiO Kundeservice.
Robert er en chatbot med kunstig intelligens som forbedrer svarene over tid. Robert er utviklet av språkteknologibedriften Convertelligence i samarbeid med SiO. Svarene chatbotten gir er basert på de hundre vanligste spørsmålene studentene stiller til SiO Kundeservice.
- Robert kan svare på spørsmål om SiO sine tjenester hele døgnet, 365 dager i året, Vegard Østlie, direktør Digitalisering og Innovasjon i SiO.
- SiO forsøker å forbedre kundedialogen hele tiden. Vi forsøker å finne gode innovasjoner og digitale løsninger for dagens generasjon og slik skape en bedre hverdag for studentene, sier Vegard Østlie.
Chatboten Robert svarer først og fremst på spørsmål om SiOs tjenester, men Robert har også opplevd å få spørsmål om musikksmak og kjæreste. Det er ikke alt han kan svare på, men han forbedrer svarene sine gjennom dialog. Studentene spør så langt mest om studentboliger, trening hos SiO Athletica, helsetjenester og spisetilbudet på campus.
Fakta i saken: