Gå videre til innhold
Vegard Østlie (t.v), direktør Digitalisering og Innovasjon i SiO, Vene Vike, kvalitetskoordinator ved SiO Kundeservice sammen med Arash Saidi i språkteknologiselskapet Convertelligence. Foto: Unni Irmelin Kvam / SiO
Vegard Østlie (t.v), direktør Digitalisering og Innovasjon i SiO, Vene Vike, kvalitetskoordinator ved SiO Kundeservice sammen med Arash Saidi i språkteknologiselskapet Convertelligence. Foto: Unni Irmelin Kvam / SiO

Nyhet -

Roboten Robert inntar campus

Chat-boten Robert er siste tilskudd i SiOs kundeservice til studentene. Han jobber med å svare på de vanligste spørsmålene til 67 000 studenter i Oslo og Akershus – hele døgnet.

- Mange studenter lurer på likt og ulikt når de er kunder hos oss i SiO. Det er spørsmål om bolig, trening, helse og fastlege eller andre ting. Robert svarer på sekundet og er ment som et tillegg til annen kundekontakt. Vi tror at studentene vil få nytte av Robert, og særlig utenom åpningstid, sier Vene Vike, kvalitetskoordinator i SiO Kundeservice.

Robert er en chatbot med kunstig intelligens som forbedrer svarene over tid. Robert er utviklet av språkteknologibedriften Convertelligence i samarbeid med SiO. Svarene chatbotten gir er basert på de hundre vanligste spørsmålene studentene stiller til SiO Kundeservice.

- Robert kan svare på spørsmål om SiO sine tjenester hele døgnet, 365 dager i året, Vegard Østlie, direktør Digitalisering og Innovasjon i SiO.

- SiO forsøker å forbedre kundedialogen hele tiden. Vi forsøker å finne gode innovasjoner og digitale løsninger for dagens generasjon og slik skape en bedre hverdag for studentene, sier Vegard Østlie.

Chatboten Robert svarer først og fremst på spørsmål om SiOs tjenester, men Robert har også opplevd å få spørsmål om musikksmak og kjæreste. Det er ikke alt han kan svare på, men han forbedrer svarene sine gjennom dialog. Studentene spør så langt mest om studentboliger, trening hos SiO Athletica, helsetjenester og spisetilbudet på campus.

Fakta i saken:

  • SiO Kundeservice har ansatt roboten Robert til å chatte med studenter som lurer på ulike ting på sio.no
  • Robert svarer kundene på sekundet. Kundene får raskere svar hos Robert enn ved henvendelser på e-post.
  • Robert har svart på studentenes spørsmål siden slutten av august.
  • Robert lærer nye ting hver dag. Robert vil over tid bli enda bedre til å tolke skrivefeil og dialekter.
  • Språkteknologiselskapet Convertelligence og SiO (Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus) har sammen utviklet chatboten Robert for å hjelpe studentene på sio.no.
  • Related links

    Emner

    Tags

    Regions

    Pressekontakt

    Nina Langeland

    Nina Langeland

    Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør 926 18 141

    Relaterte nyheter

    SiO jobber for å gjøre hverdagen til studenter bedre

    SiO er studentsamskipnaden for 26 studiesteder i Osloregionen. 71 000 studenter betaler semesteravgift til SiO og kan bruke de ulike tilbudene våre. Hovedoppgaven vår er å tilby produkter og tjenester som gjør studiehverdagen effektiv og stimulerende, og bidrar til at studentene trives. Jobben vi gjør skal bidra til at studiestedene våre har de mest attraktive læringsmiljøene i landet.

    Studentsamskipnaden SiO
    Trimveien 4
    0314 OSLO Oslo
    Norge