Følg Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO)

Eksamensråd fra SiO-psykologen

Nyhet   •   mai 18, 2018 05:00 CEST

SiOs psykolog Yasmin Sofia Iqbal i SiO Helse gir studentene råd mot eksamensnerver.

Mange av studentene opplever nerver før og for eksamen, men det finnes noen råd som kan hjelpe. SiOs psykolog og seksjonsleder Yasmin Sofia Iqbal i SiO Helse gir sine råd mot eksamensnerver.

- Mange studenter kan være litt engstelige før eksamen. Eksamensangst er angst for eksamen, men det regnes ikke som en egen diagnose, sier psykolog og seksjonsleder Yasmin Sofia Iqbal i SiO Helse.

Hun kjenner godt til hva studentene sliter med i studietiden. Hun har flere gode råd til studenter med eksamensnerver.

- Det er fullt mulig å få bukt med noen av eksamensnervene. Blant annet kan det hjelpe å øve på muntlig eksamen eller eksponere seg for eksamenslokalet. Dersom du er sterkt plaget av eksamensangst, kan det hjelpe og gå på kurs hos oss i SiO Helse, sier Iqbal.

- Angsten er der for å hjelpe deg. Ikke dytt den vekk, for jo mer du gjør det, desto sterkere blir den. Dersom du kjenner etter hva som skjer i kroppen og gjenkjenner symptomer som hjertebank, svetting, uro, vondt i magen, kan du lettere kroppens signaler for «alarm-modus». Da kjenner du det lettere igjen og du blir mindre redd, sier Iqbal.

Hun er en av flere som holder eksamens-angstkurs for studenter ved SiO Helse. Dersom du mistenker at eksamensangst er et større problem for deg, bør du oppsøke hjelp hos psykolog i god tid før eksamen.

Tips fra psykologen for studenter med eksamensnerver:

  • Prøveeksamen: Lag deg en prøveeksamen. Gå gjennom alt du skal gjøre på selve eksamensdagen i detalj. Dette kan du gjøre i praksis eller du kan visualisere det. Finn gjerne eksamenslokalet og bli kjent med det.
  • Avspenningsmetode: Lær deg en avspenningsmetode, legg gjerne merke til pusten din nederst i magen. Avspent kropp husker best.
  • Ikke farlig med litt nerver: Husk at det ikke er farlig om du blir redd eller nervøs. Ikke kjemp mot angsten, bare la den komme.
  • Ta vare på deg selv: Spis og sov godt før eksamen slik at du er uthvilt og klar til å prestere.
  • Oppsøk gjerne eksamenslokalet på forhånd. Det å vite hvor det er og hvordan det ser ut der, kan virke beroligende på mange.
  • Vær med venner. Bruk denne tiden som en pause og dersom du går en tur samtidig, får du også gjort noe fysisk i en periode der det kanskje blir litt lite trening.
  • Lytt til SiOs podcast Eksamensboost. På nettsiden om Eksamensboost får du motivasjon, tip og råd om temaer som kosthold, trening, søvn og mindfullness i eksamensperiode. 
  • Husk at eksamen er bare en evaluering av noe du har gjort på en gitt dag. Du har verdi utover hvordan du scorer på eksamen.

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar