Følg Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO)

Psykologens råd mot prokrastinering

Nyhet   •   nov 23, 2017 12:00 CET

Shirley Stormyren er psykologspesialist i SiO Helse og gir studenter råd før eksamen. (Foto: SiO)

Det er eksamenstid for 67 000 studenter i Oslo og Akershus. Prokrastinering, eller det å utsette noe, kan gjøre eksamenlesing og oppgaveskriving unødig vanskelig.

- Det er aldri for sent å skape gode studievaner. Så ikke fortvil selv om du ligger bak med lesingen, eller du er kommet seint i gang med hjemmeoppgaven, sier Shirley Stormyren, psykologspesialist i SiO Helse. 


- Å utsette, eller prokrastinere, er noe alle gjør, men som ikke gagner deg på lang sikt. Det er mange distraksjoner og lett å la seg friste av serier eller sosiale medier, men de som kommer lengst, er de som planlegger og heller belønner seg selv, sier Shirley Stormyren, psykologspesialist i SiO Helse. 


Hun møter mange studenter som psykologspesialist ved SiO Helse. Hun hjelper studenter med å planlegge og sette delmål, bryte tankemønstre og finne strategier for små og store kriser under eksamenstiden.

Psykologens beste råd:

• Unngå prokrastinering ved å legge en plan for studiene. Et tips er å se på studiet som et arbeide, der du må møte opp hver morgen for å starte lesingen.

• Prokrastinering handler om en vanemessig hang til å skyve ubehag vekk, til tross for at man egentlig vet at det lønner seg å ta fatt på arbeidsoppgaven Det skjer ofte fordi oppgavene føles store og uoverkommelige.

• Planlegg arbeidet med hjemmeoppgaver eller eksamenslesingen og prøv å hold deg til planen. Å etablere gode arbeidsrutiner er et mål i segselv. Planlegg også inn noen positive aktiviteter som du kan se fram til.
• Unngå distraksjoner. Skal du skrive en oppgave, kan det være smart å unngå å la seg friste av internett, serier og sosiale medier. Legg vekk telefonen og begrens tilgangen til fristelser.

• Prøv å stå i det og ta fatt på arbeidsoppgaver selv om de krever konsentrasjon og arbeidsinnsats. Bestem deg for å stå i ubehaget. Ubehaget er størst i starten og vil så gradvis avta og du vil kjenne mestringsfølelse. Har du startet, er det lettere å fortsette og tilslutt komme i mål.

• Fokuser på prosessen istedenfor å fokusere på resultatet. Å være mer tilstede i prosessen er en egen måte å jobbe på og en fin ting å lære seg.

• Ta pauser og gjør noe annet når du har fri. Det gir modning til stoffet.

Fakta:

SiO Helse tilbyr studentene fastlege, psykologer, rådgivning, tannhelsetjenester, vaksiner og kurs.

• Shirley Stormyren, psykologspesialist i SiO Helse deler også sine eksampenstips i SiO-podcasten Eksamensboost, hvor ulike eksperter snakker om tema som stressmestring, motivasjon, søvn og kosthold før eksamen.

Vedlagte filer

Word-dokument

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar

Agree With Privacy Policy